(Bloomberg) — Według dyrektora naczelnego Standard Lithium Ltd. producenci litu muszą na nowo opracować metody wydobycia kluczowego metalu stosowanego w akumulatorach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony branży pojazdów elektrycznych. „Przemysł będzie miał pewne wyzwania, ponieważ wyższe wymagane są związki litu o czystości — będą musiały wymyślić się na nowo” – powiedział w rozmowie telefonicznej dyrektor generalny Standard Lithium, Robert Mintak. „Nie będziemy obarczeni 20-letnimi procesami i możliwościami rafinacji”. Miękki srebrzystobiały metal jest istotnym składnikiem akumulatorów pojazdów elektrycznych, w tym tych produkowanych przez Tesla Inc., a Mintak widzi jedno i drugie wyzwania i niedobory dostaw, chyba że producenci litu zastosują bardziej niekonwencjonalne metody zaspokajania popytu. Firma Standard Lithium już wykorzystuje nowe sposoby odzyskiwania litu. Firma z siedzibą w Vancouver otworzyła w tym miesiącu swój pierwszy zakład bezpośredniej ekstrakcji litu w El Dorado w stanie Arkansas, w którym zastosowano nową technologię pozwalającą na odzyskanie litu na poziomie 90%. Dla porównania, typowy wskaźnik odzysku dla tej branży wynosi 40–60%, powiedział 57-letni Mintak. Firmy działające w Ameryce Południowej stały się producentami po najniższych kosztach na świecie, stosując metodę pompowania słonego błota spod andyjskich równin solnych i pozwalając mu odparować, choć według BloombergNEF proces ten skutkuje znacznie niższymi wskaźnikami odzysku i zużywa tyle samo wody, co standardowa operacja miedzi. Ceny litu wzrosły prawie trzykrotnie między połową 2015 r. a połową 2018 r., kiedy światowa flota pojazdów elektrycznych osiągnęła 5 milionów a przemysł samochodowy zaczął niepokoić się dostawami surowców. Nadmiar metalu w ciągu ostatnich dwóch lat spowodował spadek cen o ponad 50%, choć Mintak spodziewa się, że do 2025 r. rynek litu stanie w obliczu niedoborów dostaw. Lit cieszy się coraz większym zainteresowaniem od czasu, gdy dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wydał serię ogłoszeń na pierwszej firmowej imprezie z okazji Dnia Baterii, która odbędzie się we wrześniu br. 22. Producent samochodów planuje pionową integrację dostaw litu poprzez zastosowanie nowatorskiej technologii wydobywania metalu ze złóż gliny. Musk powiedział, że Tesla uzyskał prawa do złóż glinki litowej w Nevadzie, dodając, że USA stan ma dość metalu, aby zelektryzować całe USA flota. Tesla pracuje również nad udoskonaleniem technologii akumulatorów, aby potencjalnie zmniejszyć zużycie litu. Akcje litu spadły dzień po ogłoszeniu Muska, a wiodący producent Albemarle Corp. odnotował największy spadek, a akcje Standard Lithium spadły o 17% w ciągu dwóch dni. Mimo to Mintak nie postrzega planów Tesli jako zagrożenia dla przemysłu litowego. „Musi istnieć cena, która sprawi, że budowa projektu będzie atrakcyjna” – powiedział. „Nie będzie firm sprzedających związki chemiczne, jeśli nie będą one na tym zarabiały”. Globalny nacisk na przyjęcie pojazdów elektrycznych, wspomagany przez rządowe dotacje i zachęty, oznacza, że popyt na lit nie będzie słabnąć. Firmy takie jak Volkswagen, Ford, Mercedes i Amazon zaczęły skupiać się na pojazdach elektrycznych. Mintak spodziewa się, że rynek europejski rozkwitnie i zapewni „najładniejszy punkt” popytu w latach 2022 i 2023. „Każdy producent samochodów się w to angażuje” – powiedział Mintak.
(Bloomberg) — Według dyrektora naczelnego Standard Lithium Ltd. producenci litu muszą na nowo opracować metody wydobycia kluczowego metalu stosowanego w akumulatorach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony branży pojazdów elektrycznych. „Przemysł będzie miał pewne wyzwania, ponieważ wyższe wymagane są związki litu o czystości — będą musiały wymyślić się na nowo” – powiedział w rozmowie telefonicznej dyrektor generalny Standard Lithium, Robert Mintak. „Nie będziemy obarczeni 20-letnimi procesami i możliwościami rafinacji”. Miękki srebrzystobiały metal jest istotnym składnikiem akumulatorów pojazdów elektrycznych, w tym tych produkowanych przez Tesla Inc., a Mintak widzi jedno i drugie wyzwania i niedobory dostaw, chyba że producenci litu zastosują bardziej niekonwencjonalne metody zaspokajania popytu. Firma Standard Lithium już wykorzystuje nowe sposoby odzyskiwania litu. Firma z siedzibą w Vancouver otworzyła w tym miesiącu swój pierwszy zakład bezpośredniej ekstrakcji litu w El Dorado w stanie Arkansas, w którym zastosowano nową technologię pozwalającą na odzyskanie litu na poziomie 90%. Dla porównania, typowy wskaźnik odzysku dla tej branży wynosi 40–60%, powiedział 57-letni Mintak. Firmy działające w Ameryce Południowej stały się producentami po najniższych kosztach na świecie, stosując metodę pompowania słonego błota spod andyjskich równin solnych i pozwalając mu odparować, choć według BloombergNEF proces ten skutkuje znacznie niższymi wskaźnikami odzysku i zużywa tyle samo wody, co standardowa operacja miedzi. Ceny litu wzrosły prawie trzykrotnie między połową 2015 r. a połową 2018 r., kiedy światowa flota pojazdów elektrycznych osiągnęła 5 milionów a przemysł samochodowy zaczął niepokoić się dostawami surowców. Nadmiar metalu w ciągu ostatnich dwóch lat spowodował spadek cen o ponad 50%, choć Mintak spodziewa się, że do 2025 r. rynek litu stanie w obliczu niedoborów dostaw. Lit cieszy się coraz większym zainteresowaniem od czasu, gdy dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wydał serię ogłoszeń na pierwszej firmowej imprezie z okazji Dnia Baterii, która odbędzie się we wrześniu br. 22. Producent samochodów planuje pionową integrację dostaw litu poprzez zastosowanie nowatorskiej technologii wydobywania metalu ze złóż gliny. Musk powiedział, że Tesla uzyskał prawa do złóż glinki litowej w Nevadzie, dodając, że USA stan ma dość metalu, aby zelektryzować całe USA flota. Tesla pracuje również nad udoskonaleniem technologii akumulatorów, aby potencjalnie zmniejszyć zużycie litu. Akcje litu spadły dzień po ogłoszeniu Muska, a wiodący producent Albemarle Corp. odnotował największy spadek, a akcje Standard Lithium spadły o 17% w ciągu dwóch dni. Mimo to Mintak nie postrzega planów Tesli jako zagrożenia dla przemysłu litowego. „Musi istnieć cena, która sprawi, że budowa projektu będzie atrakcyjna” – powiedział. „Nie będzie firm sprzedających związki chemiczne, jeśli nie będą one na tym zarabiały”. Globalny nacisk na przyjęcie pojazdów elektrycznych, wspomagany przez rządowe dotacje i zachęty, oznacza, że popyt na lit nie będzie słabnąć. Firmy takie jak Volkswagen, Ford, Mercedes i Amazon zaczęły skupiać się na pojazdach elektrycznych. Mintak spodziewa się, że rynek europejski rozkwitnie i zapewni „najładniejszy punkt” popytu w latach 2022 i 2023. „Każdy producent samochodów się w to angażuje” – powiedział Mintak.
,